https://criterio.hn/2018/03/16/ser-aspirante-politico-en-mexico-significa-la-muerte/

Por: Carmen Aguilera García* Periodista hondureña radica en Alemania

México: Una guerra de política sucia, en la que no puede haber democracia si los candidatos son asesinados impunemente.

Donde en los últimos cuatro meses,  antes de las elecciones, han sido asesinados 30 aspirantes a cargos políticos, donde aspirar a un cargo público puede costarle la vida a algunos candidatos a las elecciones, donde ejercer el sufragio es prohibido, donde si luchas por tus sueños para mejorar la vida cuidadana, te puede costar la vida.

¿Acaso no tienes derecho a un cargo político? Entonces no hay democracia en México, porque a eso se le llama terrorismo contra los actores políticos y no hay respeto al derecho a la vida.

„El secretario de Gobernación federal (Segob), Alfonso Navarrete Prida, admitió que del 1 diciembre de 2017 a la fecha se han registrado al menos 30 asesinatos de actores políticos y aspirantes a cargos de elección popular en el país”.

El aspecto más crítico es: en el desarrollo de esta sucesión presidencial, junto con los 3 mil 405 cargos que se elegirán este año, hay condiciones alarmantes. Ya que aunque faltan 108 días para las elecciones mexicanas, los niveles de impunidad son tan altos que nada garantiza que se pueda frustrar el objetivo de los perpetradores.

Entre el 8 de septiembre de 2017 y el 6 de febrero de 2018, se registraron un total de 83 agresiones en contra de actores políticos en 25 estados y 76 municipios en todo el país, de las cuales 54 terminaron con el asesinato de actores políticos, principalmente alcaldes en funciones, exalcaldes, regidores y precandidatos en el ámbito local, según la independiente Etellekt Consultores, en los cuales se han registrado 25 asesinatos de distintos políticos a nivel local y regional.

Según un segundo informe que abarca del 8 de septiembre del 2017 (inicio oficial del proceso electoral) y hasta el 8 de marzo del 2018, se han registrado en el país un total de 117 agresiones directas contra políticos, mismas que produjeron un total de 68 asesinatos. En las cuales también hay 24 agresiones contra familiares de políticos que han cobrado 28 víctimas. https://www.eleconomista.com.mx/politica/Contabilizan-68-asesinatos-de-politicos-20180313-0004.html

Etellekt destacó que en el estado de Guerrero y Puebla, con ocho y tres aspirantes asesinados, respectivamente; y en tanto, en el periodo de intercampañas, se contabilizaron cinco precandidatos asesinados en los estados de Guerrero, Puebla y Chihuahua.

Adicionalmente, cinco aspirantes en los estados de Quintana Roo, Coahuila, Estado de México y Michoacán fueron objeto de amenazas y actos de intimidación de parte del crimen organizado, incluyendo denuncias contra autoridades estatales.

Entre las víctimas de los diferentes distintos partidos politicos son: nueve al Partido de la Revolución Democrática (PRD, centroizquierda), nueve al Revolucionario institucional (PRI, gobernante en la presidencia), dos de Movimiento Ciudadano (MC centro), dos del Movimiento de Regeneración Nacional (Morena, izquierda), uno del partido Acción Nacional (PAN, centroderecha), uno del Partido del Trabajo (PT, izquierda) y dos de formaciones locales.

https://mundo.sputniknews.com/america_del_norte/201803131076950236-asesinatos-comicios-mexico/

Estos son los casos de aspirantes asesinados en la política en México: Aarón Varela Martínez que fue ejecutado el pasado miércoles 28 de febrero de tres impactos de bala, que era militante de Morena y aspirante a la presidencia municipal de Santa Clara Ocoyucan, en el estado de Puebla.

El pasado 8 de  Marzo sufrio un atentado Miguel Àngel Morales, que es el aspirante a la alcaldía de Zihuateutla del estado de Puebla por Movimiento Ciudadano (MC).

El 8 de marzo fue también asesinado a balazos Homero Bravo Espino, precandidato a la alcaldía de Zihuatanejo por el PRD, https://www.reporteindigo.com/reporte/a-cuatro-meses-las-elecciones-van-30-asesinatos-relacionados-proceso-electoral/

El 1 de enero otra víctima fue Adolfo Serna Nogueda, aspirante del PRI a la alcaldía de Atoyac, Guerrero. El político fue atacado a balazos mientras se dirigía a su domicilio.

El 29 de diciembre pasado fue asesinado el alcalde perredista de Petatlán, Arturo Gómez Pérez, quien buscaba la reelección. Gómez Pérez  asistió a un convivio en una pozolería, y por la noche sujetos desconocidos lo agredieron a balazos. http://www.cronica.com.mx/notas/2018/1069316.html

Los asesinatos más recientes fueron el del precandidato a la presidencia municipal de Cuautitlán Izcalli, Francisco Rojas, quien pertenecía a la bancada del Partido Revolucionario Institucional (PRI); también ultimaron a la precandidata del mismo partido, pero que buscaba la candidatura al distrito 25 de Chilapa, Guerrero, Dulce Anayely Rebaja Pedro; de la misma entidad, pero del Partido de la Revolución Democrática (PRD), asesinaron a la precandidata Antonia Jaimes Moctezuma ; de Movimiento Regeneración Nacional (Morena). https://www.diariodemexico.com/reporta-segob-30-asesinatos-de-aspirantes-en-este-proceso-electoral

El 18 de enero del 2018 fue asesinado Gabriel Hernandez Alfaro, dirigente municipal del partido Encuentros sociales (PES) En Petatlán.

El 14 de noviembre matarón a Miguel Solorio Figueroa, ex regidor de Zihuatanejo.

El 15 de octubre fue asesinado en la carretera de Zitlalan Raferi Hernández Acevedo fundador del PDR, que busca diputación en estado Federal de Morena.

El 26 de septiembre del 2017 fue assesinado también Àngel Vergara Charmu coordinador general del movimiento ciudadanos (MC) en Tierra Caliente, y Jorge Montes González.

https://lasillarota.com/diez-politicos-aspirantes-elecciones-guerrero-asesinados-6-meses/208684

El candidato a gobernador de Tamaulipas, Rodolfo Torre Cantú fue acribillado y despojado de su vida por un convoy de élite justamente una semana antes del día de esa elección estatal.

El pasado 5 de febrero, la Fiscalía General del Estado (FGE) confirmó que el cuerpo encontrado en una barranca de la comunidad de San Francisco Tláloc, es del abogado José Jairo García Oliver, quien era militante del Partido Acción Nacional (PAN) y buscaba una candidatura a la diputación local por el Distrito de Huejotzingo.

Mientras que Lenin Portal Sánchez, también aspirante a la alcaldía de Santa Rita Tlahuapan, por el PRI fue asesinado.

http://www.lajornadadeoriente.com.mx/2018/03/14/van-30-aspirantes-asesinados-los-ultimos-cuatro-meses-incluido-varela-ocoyucan-informa-la-segob/

http://ljz.mx/2018/03/15/politicos-asesinados-democracia-fallida/

En Tlaxcala: Sujetos desconocidos dispararon al menos en siete ocasiones contra la casa del presidente municipal, Arturo Hernández Hernández, emanado del Partido Verde (PVEM). Y también la madrugada del 14 de marzo, un nutrido grupo de asaltantes equipados con arma largas que se trasladaron en convoy, atacó en Papalotla el hogar de Alberto Amaro Corona, diputado local y candidato del PRD a diputado federal. Además de agredir a varios miembros de la familia del candidato plurinominal, los asaltantes balearon a los policías que intentaron detenerlos. https://www.codigotlaxcala.com/violencia-en-tlaxcala-ahora-balearon-casa-del-edi-de-cuapiaxtla/

Lo que está sucediendo en Guerrero, estado donde el conflicto entre Los Rojos y Los Ardillos, según las excelentes crónicas de Héctor de Mauleón, tienen sumido en el terror a muchos municipios. En noviembre hirieron al precandidato perredista a la alcaldía de Zihuatanejo y en diciembre asesinaron al precandidato priista a la presidencia de Atoyac.

SEGÙN EL INFORME POR EL DIPUTADO LUGO LOPEZ:

MÁS ASESINATOS POLÍTICOS POR ESTADO

Guerrero: 10; Veracruz: 7; Puebla y Oaxaca: 6 cada uno

Estado de México 4; Jalisco e Hidalgo: 3 cada uno; Guanajuato, San Luis Potosí y Tamaulipas: 2 cada uno.

Chiapas, Colima, Michoacán, Durango, Baja California, Chihuahua, Tabasco Zacatecas: uno cada uno.

POLÍTICOS ASESINADOS POR PARTIDO

PRI: 20; PRD: 12; PAN y Movimiento Ciudadano: 4 cada uno; Morena; Comunidades indígenas con sistema político propio: 3

OTRAS AGRESIONES A POLÍTICOS DURANTE EL ACTUAL PROCESO ELECTORAL:

HERIDOS CON ARMA DE FUEGO: 3; Asaltos con violencia: 3; Agresiones con arma de fuego: 3; Agresiones físicas: 3; Secuestros: 3; Intimidaciones y amenazas: 11

En el actual sexenio han sido asesinados 23 alcaldes y 4 ediles electos. https://www.nnc.mx/articulo/portada/el-reacomodo-de-fuerzas-politicas;-entre-asesinatos-y-guerra-sucia/1520436552

  • Desde 2006 han sido asesinados 81 alcaldes y ex alcaldes en 18 estados, además de varios cientos de policías municipales, incluyendo muchos de sus directores.

Se necesita hacer una focalización de inmediato para acceder a un diálogo sobre la seguridad de sus candidatos. Como también se debe de garantizar e implementar una estrategia que garantice la seguridad de los candidatos que participen en el proceso, y un desplieque ministerial en el  proceso en reforzar los conocimientos de los asistentes sobre las bases constitucionales y legales del Derecho Penal Electoral, los aspectos generales del Sistema Penal Acusatorio, los delitos electorales y los mecanismos de denuncia, examinando particularmente la Fepade y las fiscalías electorales de las 32 entidades federativas en México.

De esta situación no se escapan las mujeres:

Esto tampoco puede ser posible que la violencia política frena la paridad e implica violencia directa contra las mujeres, unos de estos casos de violencia contra aspirantes o candidatas que salieron a la luz, está el del municipio de San Bartolo Coyotepec, Oaxaca, donde en 2013 se impidió que las mujeres fueran candidatas para integrar el Ayuntamiento de ese municipio; o la amenaza contra la precandidata del PAN a la alcaldía de Aguascalientes, Alma Hilda Medina Macías, que en 2016 recibió una corona fúnebre con la leyenda “descansa en paz”.

https://www.chiapasparalelo.com/opinion/invitados/2018/03/los-costos-de-la-paridad/

Se debe  tener un proceso electoral limpio, copioso, transparente y dar la garantía del cumplimiento de la ley; “desde luego el principio de respeto, transparencia y de equidad en la contienda electoral”.

Asimismo, se debe hacer valer y respetar la libertad de expresión,  en el marco de esa libertad para nuestros ciudadanos. Se debe proteger la vida e integridad física en todos los ciudadanos.

Carmen Aguilera García

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Ser aspirante político en México significa la muerte

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Central América: el derecho y el respeto a la vida de un periodista

https://libertasblogs.wordpress.com/2018/02/10/central-america-el-derecho-y-el-respeto-a-la-vida-de-un-periodista/

https://criterio.hn/2018/02/14/centro-america-derecho-respeto-la-vida-periodista/

MdC_180210     Carmen Aguilera García

La vida de un periodista: mi información no es un crimen
Ejercer nuestra profesión de periodistas es un derecho y no un crimen. Muchos de estos casos son “clandestinos” y muchos de ellos nos puede costar la vida. ¿La pregunta no tengo derecho a vivir? ¿No tengo derecho a ejercer mi profesión que me ha costado años de estudios? Creo que toda persona que estudia una profesión es para darle un mejor futuro a sus hijos, que además tienen el derecho a ejercer su profesión. En ningún momento tienes derecho a quitarme lo que por años me ha costado. Si no quieres que comunique o publique algo malo de ti, según el análisis y las fuentes que tengo, no hagas cosas malas, no seas corrupto y no hagas falta de transparencia, ayuda a tu país y no lo destruyas. Ya que con eso dañas la economía de un país, donde tu salario es de los impuestos que pago para ti. Produce trabajo, has que mi profesión se respecte, que el derecho a la libertad de prensa sea dado. Pero también pido a todo periodista que no nos guiemos por derecha o izquierda sino central. Por que de nosotros depende la comunicación de nuestro Estado político (bienestar).

Si hacemos un análisis de todos los periodistas muertos es una lista larga de años, de cosas que son reales y no fantasías. La pregunta es: ¿cómo crees que se siente una madre perder su hijo o hija por solo haber comunicado algo que no te gusto, crees que le gustaría a tu madre tener el mismo dolor? Te diría que no. Entonces no atentes con mi vida, no me envíes a la cárcel por una foto; estos son los casos de muchos periodistas y unos de estos casos es en Egipto que fue detenido con su cámara en la mano el 14 de agosto de 2013 el fotoperiodista egipcio Mahmoud Abu Zeid, conocido como Shawkan que lleva más de 1.639 días, mientras cubría la violenta dispersión de una manifestación en la plaza Rabaa al Adawiya, por parte de la policía, tras el derrocamiento del entonces presidente, Mohamed Morsi. Era colaborador de las agencias Corbis y Demotix de Londres y sus fotografías habían aparecido en medios como The Sun, Time Magazine, Bild o Die Zeit.

Se calcula que hay unos 25 periodistas encarcelados en Egipto cuyas leyes contra el terrorismo permiten encarcelar a informadores, mientras unas 64 páginas web han sido bloqueadas en el país según algunas ONG. “ Ser periodista no es un crimen” Crimen es el que haces conmigo… https://periodistas-es.com/fotoperiodista-egipcio-shawkan-casi-cuatro-anos-prision-87081
No soy un espía para que entres a mi apartamento y destruyas mis cosas. Solo doy información. Este fue el caso de la periodista alemana Mesale Tolu que fue enviada a la cárcel con su hijo que solo tenía apenas dos años de edad y que ahora ella se encuentra en libertad. El otro caso es de Deniz Yücel que lo metieron a la cárcel en el Turquía y que el gobierno de Turquía diga que erán unos espías. https://www.focus.de/politik/ausland/journalistin-mesale-tolu-24-frauen-in-der-zelle-sohn-hat-nur-plastikball-deutsche-sitzt-in-tuerken-haft_id_7410291.html Te diré mi profesión es redactar, y hacer informes de los análisis comunicativos, buscar por horas información. Ya que es mi profesión o se te olvida? No me pongas una bomba cerca de donde obtengo mi información y tampoco cerca de mi domicilio, este el caso del periodista mexicano de Guanajuato y fotógrafo del periódico El Heraldo de León, Nicanor Garrido, quien desempeña esta actividad en San Francisco del Rincón, denunció haber sido víctima de un ataque con bombas molotov contra su domicilio y su vehículo http://www.proceso.com.mx/512902/periodista-guanajuato-denuncia-ataque-bombas-molotov-a-casa-vehiculo y la periodista maltesa Daphne Caruana Galizia, que participó en la investigación que salpicaba al Gobierno del país en los llamados Papeles de Panamá, ha muerto tras explotar su coche. Son días tristes para nuestra democracia y nuestra libertad de expresión” . No me quite mi derecho a vivir. No me amenaces a muerte, respeta la libertad de expresión y no me quites el derecho a vivir a sangre fría.
https://elpais.com/internacional/2017/10/16/actualidad/1508171781_570535.html

México es considerado uno de los países más peligrosos del mundo para ejercer el periodismo, con más de 200 comunicadores asesinados desde 2000 y tras el cargo de Enrique Peña Nieto, han sido asesinados, según con el acuerdo con la organización Articulo 19, 36 periodistas han sido asesinados en México en el sexenio del presidente Enrique Peña Nieto.
Al comienzo de este año el 13 de enero del 2018 fue asesinado el primer periodista en México, se trata de Carlos Domínguez Rodríguez, oriundo de Nuevo Laredo, Tamaulipas, ciudad que se ubica en la frontera con Estados Unidos y quien publicaba con regularidad una columna política que difundía en las redes Sociales. Que además trabajó en El Diario de Nuevo Laredo. https://www.univision.com/noticias/asesinatos/asesinan-a-periodista-mexicano-en-frontera-con-eeuu

Periodistas asesinados en México desde el año 2000, por estados:

*Cándido Ríos se suma a la lista de los comunicadores asesinados este año y cuyos casos no han sido esclarecidos.

*Cecilio Pineda era reportero de la fuente policial en Guerrero, fue asesinado a tiros el 2 de marzo en Pungarabato

* El periodista Ricardo Monlui fue asesinado el 19 de marzo en el municipio de Yanga, Veracruz.

El 23 de marzo Miroslava Breach fue asesinada a tiros dentro de su automóvil fuera de su casa, en Chihuahua. La periodista investigaba temas de crimen organizado y corrupción.

* Maximino Rodríguez, reportero de nota roja en La Paz, Baja California, fue asesinado a balazos el pasado 14 de abril.

*El periodista y fundador del semanario Ríodoce, Javier Valdez, fue asesinado a balazos el pasado 15 de mayo, en Culiacán, Sinaloa.

* Jonathan Rodríguez, periodista de Jalisco, fue asesinado el pasado 15 de mayo, cuando un grupo de hombres armados atacó el automóvil.

* El cuerpo de Salvador Adame fue hallado en “estado de calcinación” el pasado 14 de junio del 2017. El periodista había sido privado de la libertad desde el 18 de mayo del 2017.

* El periodista Luciano Rivera, del medio CNR TV Noticias, fue asesinado el pasado 31 de julio 2017 en Playas de Rosarito, Baja California.

* Filiberto Álvarez, periodista y locutor de Morelos de 65 años, fue asesinado a balazos el pasado 29 de abril, cuando se dirigía a su casa, luego de haber transmitido su programa de radio.

Gumaro Pérez, un reportero mexicano en el estado de Veracruz, fue asesinado este martes cuando se encontraba en la escuela de sus hijos celebrando la Navidad. Con Pérez suman 12 los periodistas asesinados en México en lo que va de 2017.

Según confirmó la Comisión Estatal para la Atención y Protección de los Periodistas. https://www.univision.com/noticias/asesinatos/asesinan-a-un-periodista-en-mexico-y-ya-van-12-este-ano

Protege mis derechos y uno de ellos es la libertad de expresión.

En Honduras desde el 2001 hasta la actualidad se suman más de 72 periodista muertos de una forma violenta entre ellas los asesinatos de los  periodistas del Hable como Habla “Igor Padilla” que fue ultimado el 17 de enero en San Pedro Sula, Cortes. Posteriormente, el 15 de junio  fue ultimado,  en La Ceiba, Atlántida, Víctor Fúnez que dirigía el programa de televisión “Panorama Nocturno”. El 13 de septiembrefue asesinado William Flores, que laboraba para el Canal 22 de Omoa, Cortés y con Osmin España, también conocido como “Payasito Pimpin”, suman cuatro las personas ligadas a los medios de comunicación que pierden la vida en circunstancias violentas en lo que va del 2017 y la número 72 desde que se registró el primer caso  en octubre de 1991, según cifras del Comisionado Nacional de Derechos Humanos.

Muerte violenta de personas ligadas a medios de comunicaciónen Honduras

Casos impunes por departamento

2001/ 2017

No DEPARTAMENTO No. PERIODISTAS MUERTOS Casos con sentencia Casos impunes
1 Francisco Morazán 18 1   17
2 Cortes 15 2   13
3 Olancho 5 0   5
4 Yoro 8 2   6
5 Atlántida 5 0   5
6 Copán 5 0   5
7 El Paraíso 4 0   4
8 Colón 3 0    3
9 Lempira 3 1   2
10 Comayagua 2 0   2
11 Santa Bárbara 1 0   1
12 Choluteca 1 0   1
13 Islas de la Bahía 1 0   1
14 Intibuca 1 0   1
TOTAL 72 6   66

http://www.primiciahonduras.hn/72-periodistas-comunicadores-sociales-asesinados-honduras-cuatro-2017/

http://www.laprensa.hn/sucesos/1080612-410/matan-periodista-la_ceiba-asesinan-candidato-diputado-hondure%C3%B1o-v%C3%ADctor-funez-

En el Artículo 19 de la „Declaración Universal de los Derechos Humanos“, se lee: „Todo individuo tiene derecho a la libertad de opinión y expresión; este derecho incluye el de no ser molestado a causa de sus opiniones, el de investigar y de recibir informaciones y opiniones, y el de difundirlas, sin limitación de fronteras, por cualquier medio de expresión.“

La „Convención Americana sobre Derechos Humanos „Pacto de San José de Costa Rica“ de 1969, en el Artículo 13. señala:

  1. „Libertad de pensamiento y de expresión”.Toda persona tiene derecho a la libertad de pensamiento y de expresión. Este derecho comprende la libertad de buscar, recibir y difundir informaciones e ideas de toda índole, sin consideraciones de fronteras, ya sea oralmente, por escrito o en forma impresa o artística, o por cualquier otro procedimiento de su elección y gusto.
  2. El ejercicio del derecho previsto en el inciso precedente no puede estar sujeto a previa censura, sino a responsabilidades ulteriores, las que deben estar expresamente fijadas por la ley y ser necesarias para asegurar:

a) El respeto a los derechos o la reputación de los demás.

b) La protección de la seguridad nacional, el orden público o la salud o la moral    públicas.

3. No se puede restringir el derecho de expresión por vías o medios indirectos, tales como el abuso de controles oficiales o particulares de papel para periódicos, de frecuencias radioeléctricas o de enseres y aparatos usados en la difusión de información o por otros medios encaminados a impedir la comunicación y la circulación de ideas y opiniones.

4. Los espectáculos públicos pueden ser sometidos por la ley a censura previa con el exclusivo objeto de regular el acceso a ellos para la protección moral de la infancia y la adolescencia, sin perjuicio de lo establecido en el inciso 2.

5. Estará prohibida por la ley toda propaganda en favor de la guerra y toda apología del odio nacional, racial o religioso que constituyan incitaciones a la violencia o cualquier otra acción ilegal similar contra cualquier persona o grupo de personas, por ningún motivo, inclusive los de raza, color, orientación sexual, religión o origen nacional.“

La prohibición de toda propaganda en favor de la guerra, también está consagrada en el „Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos“.

Por Ley N° 23.054 el Congreso Nacional aprobó la Convención Americana sobre Derechos Humanos, conocida igualmente como Pacto de San José de Costa Rica, que había sido firmado en  dicha ciudad el 22 de noviembre de 1969. En el Senado habíamos votado por unanimidad su aprobación en la sesión del 1 de marzo de 1984. En el capítulo II de dicho pacto que tiene por subtítulo “Derechos Civiles y Políticos”, en su artículo 4 incluye el “Derecho a la Vida” que dice: “1. Toda persona tiene derecho a que respete su vida. Este derecho está protegido por ley y, en general, a partir del momento de la concepción. Nadie puede ser arbitraje contra tu vida.

https://www.ellitoral.com.ar/nota/2017-5-28-1-0-0-derecho-a-la-vida-desde-la-concepcion

El derecho a la vida está plasmado en el artículo 3.° de la Declaración Universal de los Derechos Humanos: „Todo individuo tiene derecho a la vida, a la libertad y a la seguridad de su persona“.

Un ejemplo es Argentina con el Artículo 21. Libertad de expresión y de opinión y acceso a la información

Ley 25.188 – Ética Pública (1999) El artículo más relevante de esta ley menciona:

„Art. 2º e) Fundar sus actos y mostrar la mayor transparencia en las decisiones adoptadas sin restringir información, a menos que una norma o el interés público claramente lo exijan

Art. 2º f) …Abstenerse de utilizar información adquirida en el cumplimiento de sus funciones para realizar actividades no relacionadas con sus tareas oficiales o de permitir su uso en beneficio de intereses privados“5​

Ley 27.275 – Derecho de Acceso a la Información Pública (2016)

Con esta ley se apunta a garantizar el efectivo ejercicio del derecho de acceso a la información pública, promover la participación ciudadana y la transparencia de la gestión pública. Contempla la posibilidad de buscar, acceder, solicitar, recibir, copiar, analizar, reprocesar, reutilizar y redistribuir libremente la información bajo custodia de los sujetos obligados con las únicas limitaciones y excepciones que se establece en la norma.

No me quites mi derecho. Esta son las vidas de muchos periodistas a nivel mundial que pasan por la cárcel o que son asesinados.. Respeta los derechos de la democracia establecida y los convenios de los derechos humanos.

La vida de un periodista, mi información no es un crimen

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From September 13th to 26th, Vilnius, Rome and Lisbon will host a mission promoted by Brazil and the European Union to tackle domestic violence against women. The goal is to exchange knowledge, experiences and the most effective practices in coping with domestic violence and gender-based crimes.

Among the participants, are authorities from the Brazilian Federal Government and the Brazilian National Council of Public Prosecution (CNMP), namely Valter Shuenquener, counsellor of the CNMP and coordinator of the National Justice and Public Security Strategy (ENASP); Maurício Andreiuolo, Attorney-Regional of the Republic and auxiliary member of ENASP; Heverton Aguiar, Public Prosecutor of the State of Rondônia and collaborating member of ENASP; and Wilfredo Pacheco, federal public servant of the CNMP and advisor at ENASP. In Portugal, the Advocate General of the Union, Grace Mendonça, will also be present, as well as technicians and specialists on the subject from the three countries.

The theme of domestic violence is the framework of the project approved within EU-Brazil Sector Dialogues Support Facility, within the „Human Rights“ “Top-down” high-level political dialogue. Focus is bringing justice to women, especially regarding domestic violence crimes.

The counsellor of CNMP, Valter Shuenquener, stressed that the participation of the CNMP aims to build „a continuous, permanent and effective dialogue“. „The goal is to improve the reality in our country (Brazil) and contribute to the improvement of the fight against domestic violence in the European Union,“ he affirmed.

Following the mission to Europe, a visit of European entities and technicians is planned to Brazil, with the aim of getting to know the Brazilian realities and institutions, thus deepening the exchange of best practices started with the mission to Europe. An international seminar on domestic violence will be held in this context, with the presentation of a book, which shall expose the outcomes of the cooperation carried out in the context of the project.

On August 15th this year, the European Union Delegation to Brazil (DELBRA) and the National Council of Public Prosecution (CNMP) signed a Joint Statement to tackle domestic violence against women. According to the document, DELBRA and the CNMP are committed to putting their best efforts in the project „European Union – Brazil Cooperation to address domestic violence against women“, with the expectation of evolving the progress of humanity. The Head of the EU Delegation to Brazil, João Cravinho, the President of the CNMP and Attorney-General of the Republic, Rodrigo Janot, and the CNMP counsellor and creator of the project, Valter Shuenquener, all attended the event, among other authorities.

Data from the European Institute for Gender Equality (EIGE), based in Vilnius, Lithuania, show that domestic violence against women continues to be a widespread, hidden and poorly communicated practice; the conviction rate is low; the victim support service is inconsistent and unequally is distributed among the countries of the European Union.

In Brazil, an unpublished research paper (Perception of the Society on Violence and Assassination of Women) carried out in partnership with Data Popular and the Patrícia Galvão Institute, taking into account data from 2013, revealed that aggression and rape against women is perceived among the most recurrent crimes in Brazil, after homicide and theft, and drawing more attention than drug trafficking and corruption. Still, according to the results of the study, half of the population considers that the current judicial penalties do not reduce violence against women.

Maria da Penha Law (11.340 / 20016) – completes 11 years of existence. It is the main legislative tool addressing domestic and family violence against women in Brazil. Apart from physical violence, it encompasses sexual, psychological, moral, and property abuse between the victim and the offender – who does not necessarily have to be a spouse, but just have some kind of affective relationship. The name of the law is a tribute to the pharmacist, from the State of Ceará, Maria da Penha, who fought for 20 years to see her attacker arrested.

 

Brazilian and Europe together against domestic violence

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Carmen Aguilera Garcia is a freelance journalist from Honduras, living in the Köln/Bonn area in Germany, studying at UNED in Madrid/Spain. The article is based on a blog, which was enlarged and enriched for EUFAJ:
https://libertasblogs.wordpress.com/2017/04/20/women- in-power-the-case-of-latin-america/, 

EUFAJ: http://www.libertas-institut.com/wp-content/uploads/2017/07/EUFAJ-2-2017.pdf page 60-68. She writes also for Deutsche Welle, Spanish papers and Central American news portals.

 Women Power in international politics and economy is a rather new subject. Discussions are held only since several years about it23. As of January 2017, the global participation rate of women in national-level parliaments is 23.3%. A number of countries are exploring measures that may increase women’s participation in government at all levels, from the local to the national. It is, too, necessary for gender parity in our legislation, at least an interim quota for women (as e.g. in boards of big companies). This notion of women’s empowerment is rooted in the human capabilities approach in female representatives, not only to advance women’s rights, but also to advance in national legislatures.

23 On Women in Power in the Eastern Partnership states (Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova and Ukraine) see the publication of the study: :“Women in Power and Decision-Making in the Eastern Partnership Countries“, EUFAJ 2/2016, p. 64, http://www.libertas-institut.com/wp-content/uploads/2016/06/EUFAJ-2- 2016.pdf

European Union Foreign Affairs Journal – N° 2 – 2017
http://www.eufaj.eu, eufaj@libertas-institut.com 60
     

The latest figures of women in national parliaments (only single or lower chambers) of the Americas – as per 1.1.2017, and out of 193 countries indicate that Bolivia is first, with global rank 2 and 53 % (99 out of 130 seats), Cuba is global 3rd, with 48,9% (299/612), Nicaragua global 5th, with 45,7& (42/02) and Mexico global 8th, with 42,6% (213/500). The next one is Ecuador, global rank 11, with 41,6% (57/137), and Argentina, global rank 16, with 38,9% (100/257). To mention another continent: Then comes Germany, with global rank 23, 37%, and 233/630, Six other EU Member States come before this rank.

The following ranks of Latin America are interesting and tell a lot: 

27. Costa Rica – 35,1% (29/57)
33. Grenada – 33,3% (5/15)
36. El Salvador – 32,1% (37/94)
38. Guyana – 31,9% (22/68)
43. Trinidad & Tobago – 31,0% (13/42)
54. Peru – 27,6% (36/130)
59. Dominican Republic – 26,8% (51/190)
[then comes as 62. Canada, with 26,3%, and 33/128)
63. Honduras – 25,8% (32/128)
64. Suriname – 25,5 (12/51)
66. Dominica – 25,0% (8/32)
83. Venezuela – 22,2% (39/167)
93. Uruguay – 20,2% (20/99)
[… and as no. 104. come the USA: with 19,1% and 83/436 in the House of Representatives, and in the Senate with 21%, and 21/100]
106. Colombia – 18,7% (30/166)
107. Panama – 18,3% (13/71)
113. Jamaica – 17,5% (11/63)
… (then some small Caribbean island states)
128. Chile – 15,8% (19/120)
133. Paraguay – 13,8% (11/80)
140. Guatemala – 12,7% (20/158)
154. Brazil – 10,7% (55/513)
… and at the very end:
183. Belize – 3,2% (1/32)
187. Haiti – 2,6% (3/117)

-This is an extract from the tables of the Interparliamentary Union; http://www.ipu.org/wmn-e/arc/classif010117.htm, which is reproduced at the end of these lines. From the same source one can learn that, in the regional distribution, the Americas have quite a hig score of 28,3% women in parliamentary assemblies (but the
European Union Foreign Affairs Journal – N° 2 – 2017
http://www.eufaj.eu, eufaj@libertas-institut.com 61
     

top are the Nordic countries, with 41,7%), still a bit ahead of Europe-OSCE countries, with 26,4%. However, the EU states alone are a bit better. 

And in the regional parliamentary assemblies there are only 21,6% in the Central American Parliament (led by Nicaragua, El Salvador and Honduras with 7, 6 and 5 M.P’s); in the European Parliament however the comparable figure is 35,2%, with 259 out of 736 seats held by women. 

Women in the labour force
About 100 million women are in Latin America’s labour force, Labour participation of women in Latin American has increased from 49.2 per cent in 2000 to 52.9 per cent in 2010, and seven of ten working women are in the services sector, where working conditions can be precarious. Of those in the services sector, 64.6% do not have a working contract. 

The same applies to the 34.8%t of those working in commerce. Despite significant progress over the past decades, gender equality remains a challenge in Latin America, where women study more often than men, but earn less. 

In our policies that have in theory reduced inequality and promote the inclusion of more women at the workplace in conditions of equality, women entrepreneurs and micro-entrepreneurs are promoted. This must include more education and training to improve the school-to-work transitions, childcare, division of labour in families, increased social security and respect for labour rights, among others.24 

It is better now, but not sufficient 

One example of Central American countries is Honduras – my home country. With a quarter of woman Members of Parliament, there is at the moment neither equality of payment nor a breathtaking share of women in parliamentary power. But Honduran women ask each day more to require their part of living in the political space. With a share of more than 50% of the entire population, they want to have more than 26% of the participation quote in the parliament. In Latin American politics, women’s work is not always recognized. 

In Honduras, the law on equal opportunities for women had set a quota of 40%, which cannot be reached. According to Suyapa Martinez of the NGO Education Centre for Women this is a radicalizing problem in political participation. It’s just that feminism is not equal everywhere. On 25 January 1955, the Decree of recognition of rights for women in the general election in Honduras to vote was issued during the administration of Julio Lozano.

-24 http://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/comment-analysis/WCMS_237488/lang–en/index.htm European Union Foreign Affairs Journal – N° 2 – 2017
http://www.eufaj.eu, eufaj@libertas-institut.com 

A year later in 1956 for the first time a woman was elected as a member of the Congress of Guatemala. In the year 1999, of the 960 candidates only 133 women or 11.3% were elected in Guatemala, in Costa Rica 19.3% and El Salvador 16.7%. Peru has a single chamber of 130 congress members, of which 36 are women. This represents 27.7%, which places Peru on post 54 in the global list of women’s participation in politics. Today the percentage in the parliaments of Costa Rica is 35% and of El Salvador 32% – a certain progress of course. But still far away from a 50% representation.

The IPU (UIP) documents on women’s participation in parliaments of 193 countries indicate that, globally, about 23.4 percent of lawmakers are women. In other words, less than a quarter. Election law experts say in this context that mechanisms in the electoral law are not the simple solution.

Machismo


In women power we have in Central America, in Honduras, Berta Cáceres, she was environmental and human rights activist – she fought for human rights and for a better environment. She only wanted a better life for everyone. What causes machismo? In some companies women are paid less than men and they still have to face sexual harassment. If they lose their job, they do not get any compensation at all. Women are – generally speaking – very often victims of discrimination in Honduras. And Berta Cáceres was killed. Why?

Other example in Honduras: 20 years ago, in Honduras a daughter of peasants had no right to education and could go to school. She had to stay at home, she had to make tortillas, because she is a women and women must stay at home. This is machismo. We as women have of course. the right to better social development. The question of the forthcoming years was: Only because you are a man, have you the right to go to a school, and why I as a woman not?

Other example in the whole of Latin America: Father thinks that because you are a man, you need more money and with this we produced inequality for women. This is Machismo.

Or when women have no right to comment social or political events. This happens very often. Women have to be submissive. „I have not the right to talk!“ – this is very often the case.

Machismo in our current Policy includes another example: the populism machista. 

This kind of Populist Machismo which of course advocates the subordination of women, does not exist in other varieties of populism.

 But it has appeared on several occasions for example in
European Union Foreign Affairs Journal – N° 2 – 2017
http://www.eufaj.eu, eufaj@libertas-institut.com 63    

Argentina with ex-president Carlos Menem. Menem said he defined himself as “half libertine”. He said that it is normal for a man to have extramarital affairs. 25

Women presidents

Argentine


In the executive, the governments, it is interesting; there were some women even in Latin America. For instance a woman who was the first spouse of an Argentine President. At that time, in the 1950s/1960s women had not really political rights. Women like Alicia Moreau de Justo, Julieta Lanteri, Dellepiane Elvira Rawson and others had unsuccessfully claimed the recognition of political rights for women. In general, the dominant male culture considered a lack of femininity which a woman should prevent to comment or make policy. Evita Martínez de Perón, was the first woman to reach the Presidency of Argentina, and assumed the position of President after the death of her spouse, President Juan Domingo Perón. So did Cristina Kirchner of Argentina. Alone and without succeeding their spouses these two women would have never been presidents. By the way, also the only female presidents of Guyana and Panama were the successors of their husband presidents.

However, Cristina Kirchner in Argentina, lawyer and politician, who served as President of Argentina from October 2007 to 2015, was the first woman re-elected to the office. Ideologically a Peronist and social democrat, she was a member of the Justicialist Party, with her political approach being characterised as Kirchnerism.

Brasil


Dilma Rousseff, who served as President of Brasil from January 2011 being the first lady to hold the position of top leader in the policies of Brasil and following the steps of Lidia Gueiler Tejada (1979), Michelle Barchelet (2006) and Cristina Fernández de Kirchner (2007), had been the fourth women elect as president in Latin America.

In 2014, during the presidential elections, the President Dilma Rousseff supported the criminalization of homophobia, citing the „high rate“ of acts of violence against homosexuals in the country. She launched also the“ Light for All“ program, “Luz para Todos”. Rousseff had proposed to accelerate the access to electricity, which had a deadline of 2015, suggesting that 1.4 million rural households would get electricity access. She argued that it was a social
 

https://www.opendemocracy.net/democraciaabierta/federico-finchesltein/trump-y-el-populismo-machista, in the Latin America edition of Open Demcracy, 3.10.2016 (acceded 20.5.2017) 

inclusion goal that should be a part of Fome Zero (Zero Hunger) and that it was not possible to assume that such a program would provide a financial return.

And not to forget that she was forced to resign amid a lot of machismo arguments.26 Her successor Temar who was among the drivers of the impeachment proceedings against her is now himself accused of being involved in corruption cases.

Laura Chinchilla is the first President in the history of Costa Rica, Michelle Bachelet Jeria was President of the Republic of Chile from 2006 to 2010, Mireya Elisa Moscoso Rodríguez, in 1999 won the presidential elections in Panama. Janet Jagan Rosemberg became first woman President in the history of Guyana. Rosalía Arteaga Serrano was the first woman in the history of Ecuador in the positions of President and Vice President. Violeta Barrios Chamorra was President of Nicaragua and Lidia Gueiler Tejada was interim President of Bolivia.

Finally, Rigoberta Menchú Tum should not be forgotten. She has become a figure in indigenous political parties and ran for President of Guatemala in 2007 and 2011 and has dedicated her life to publicizing the rights of Guatemala’s indigenous feminists during and after the Guatemalan Civil War (1960–1996), and to promoting indigenous rights in the country. She was later rewarded with the Peace Nobel Prize.

Economic Power


Women are even less present in positions of economic power. They represent 9 per cent of members of the boards of central banks, 15 per cent of members of the governing bodies of trade unions and 10 per cent of members of the governing bodies of employers’ organisations. Women in the boards of companies registered on the stock exchange are less than 15 per cent. Ukraine, for example, stands out as the only Eastern Partnership country with two women Presidents and two women Vice-Presidents in two of its organisations representing workers.

In a legislation, executive political institutions, political parties, public administration we need not violence and harassment against women. Their share in them remains insufficient. Women in power roles of leadership are very important for actions for equality, development and peace.

Our object is a better the change developments and measures in women’s and men’s participation in power structures, in the single, lower houses of the national, federal Parliaments; promote a balanced participation in political elections (policy). As well as in the local assemblies. There is also a need to change women’s representation in Central Banks, economic ministries, employers’ confederations, labor unions, and of course among the entrepreneurs. This requires education and skills for women leaders – the contrary what they could expect only
26 

see detailed CVs of these women, in Spanish, under http://www.adnpolitico.com/2012/2012/02/06/las- presidentas-de-america-latina

10, 20, 30 years ago. Slowly, the situation improves, as we know it also from the EU. But very slowly.

http://www.ipu.org/wmn-e/world.htm



The role of the EU – and what the European Parliament could do

The EU has a certain role for Latin America. Europeans are not engaged the same way as Trump’s United States. There is a general striving in Europe for equal salaries and the fight against violence and trafficking of women. As well it is important that a significant majority of women does not feel discriminated against because of their gender.

Also the European Parliament has a specialised permanent committee on gender issues where everything can be discussed. Parliamentary committees exercise a certain pressure, perhaps their attempt to legitimise themselves, on themselves to deliver results. In my opinion, the European Union and above all ts Parliament should „export“ more knowhow about this committee and the work it does to Latim America. This should be included into the agendas of the relevant delegations of the European Parliament. It should start with questions on education and above all women entrepreneurs and start-ups.

Women’s Rights and Gender Equality discuss interesting topics for decision making processes in EU member states. the gender pay gap requires more than passing laws and legislation or introducing the quota system; it is rather about creating a culture of equality and opportunity in western democracies, above all in the European Union, as at present not much can be expected by the US President (who seems to be more specialised on „pussy grabbing“).

A better solution would the implementation the integration of the gender perspective into every stage of policy processes not only in the European Union, but also in Latin America. It could start with discriminations and inequalities in the labor market. The European Commission follows the dual approach of specific initiatives and gender mainstreaming. Gender mainstreaming is the integration of the gender perspective. 27


Another interesting data collection has been done by the World Bank, with a table on the proportion of seats held by women in national parliaments (%)28

What has to be done in Latin America? The continent needs action plans and roadmaps for Zero Discrimination against women in economic and social life at the workplace. There should be more references to equal value, as prescribed in Article 157 Treaty of the Functioning of the European Union (TFEU) or of relevant UN employment documents

Every person has the right to live without discrimination. Also women in our political leadership on all levels. Women’s rights must be understood and accepted also by men, like evident facts, so that nobody has to discuss them anymore. The voices of conscience will not be silenced. And also the women of Latin America have the right for their best future and their best perspective.

27 See for instance for this approach http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/tools/index_en.htm 28 http://data.worldbank.org/indicator/SG.GEN.PARL.ZS?locations=HN

Women in Power- The Example of Latin America 

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https://libertasblogs.wordpress.com/2017/04/20/women-in-power-the-case-of-latin-america/

By Carmen Aguilera Garcia, a freelance journalist from Honduras, living in Germany, studying at UNED in Madrid/Spain.
Women Power in international politics and economy is a relatively new subject. Discussions are held only since several years about this subject. As of January 2017, the global participation rate of women in national-level parliaments is 23.3%. A number of countries are exploring measures that may increase women’s participation in government at all levels, from the local to the national. It is, too, necessary for gender parity in our legislation, at least an interim quota for women (as e.g. in boards of big companies). This notion of women’s empowerment is rooted in the human capabilities approach in female representatives, not only to advance women’s rights, but also to advance in national legislatures.
These are the latest figures of women in national parliaments (only single or lower chambers) of the Americas – as per 1.1.2017, and out of 193 countries:
     2 (global rank) Bolivia – 53, % (99 out of 130 seats)
Cuba – 48,9% (299/612)

Nicaragua – 45,7& (42/02)

Mexico – 42,6% (213/500)

Ecuador – 41,6% (57/137)

Argentina – 38,9% (100/257)

[then comes as 23. Germany, for comparison, with 37%, and 233/630; six other EU Member States come before]
Costa Rica – 35,1% (29/57)

Grenada – 33,3% (5/15)

El Salvador – 32,1% (37/94)

Guyana – 31,9% (22/68)

Trinidad & Tobago – 31,0% (13/42)

Peru – 27,6% (36/130)

Dominican Republic – 26,8% (51/190)

[then comes as 62. Canada, with 26,3%, and 33/128)
Honduras – 25,8% (32/128)

Suriname – 25,5 (12/51)

Dominica – 25,0% (8/32)

Venezuela – 22,2% (39/167)

Uruguay – 20,2% (20/99)

[… and as no. 104. come the USA: with 19,1% and 83/436 in the House of Representatives, and in the Senate with 21%, and 21/100]
Colombia – 18,7% (30/166)

Panama – 18,3% (13/71)

Jamaica – 17,5% (11/63)

… (then some small Caribbean island states)
Chile – 15,8% (19/120)

Paraguay – 13,8% (11/80)

Guatemala – 12,7% (20/158)

Brazil – 10,7% (55/513)

… and at the very end: 183. Belize – 3,2% (1/32)
Haiti – 2,6% (3/117)

This is an extract from the tables of the Interparliamentary Union; http://www.ipu.org/wmn-e/arc/classif010117.htm. From the same source one can learn that, in the regional distribution, the Americas have quite a hig score of 28,3% women in parliamentary assemblies (but the top are the Nordic countries, with 41,7%), still a bit ahead of Europe-OSCE countries, with 26,4%. However, the EU alone is a bit better.
And in the regional parliamentary assemblies there are 21,6% in the Central American Parliament (led by Nicaragua, El Salvador and Honduras with 7, 6 and 5 M.P’s); in the European Parliament however the comparable figure is 35,2%, with 259 out of 736 seats held by women.

Women’s work not always recognized
One example of Central American countries is Honduras – my home country. With a quarter of woman Members of Parliament, we have at the moment neither equality of payment nor an exciting share of women in parliamentary power. But Honduran women ask each day more to require their part of living in the political space. With a share of more than 50% of the entire population, they want to have more than 26% of the participation quote in the parliament. In Latin American politics, you can see that women’s work is not always recognized.
In Honduras, the law on equal opportunities for women had set a quota of 40%, which cannot be reached. According to Suyapa Martinez of the NGO Education Centre for Women this is a radicalizing problem in political participation. It’s just that feminism is not equal everywhere. On 25 January 1955, the Decree of recognition of rights for women in the general election in Honduras to vote was issued during the administration of Julio Lozano.
A year later in 1956 for the first time a woman was elected as a member of the Congress of Guatemala. In the year 1999 by the 960 candidates only 133 women with 11.3% were elected in Guatemala, in Costa Rica 19.3% and El Salvador 16.7%. Today the percentage in the parliaments of Costa Rica is 35% and of El Salvador 32% – a certain progress indeed, but not enough.
Peru, has a single chamber of 130 congress members, of which 36 are women. This represents 27.7%, which places Peru on post 54 in the global list of women’s participation in politics.
The IPU (UIP )documents on women’s participation in parliaments of 193 countries indicate that, globally, about 23.4 percent of lawmakers are women. In other words, less than a quarter. Election law experts say in this context that mechanisms in the electoral law are not the simple solution.
Women presidents in Latin America
In the executive, the governments, it is interesting; there were some women even in Latin America. For instance a woman who was the first spouse of an Argentine President. At that time, in the 1950s/1960s women had not really political rights. Women like Alicia Moreau de Justo, Julieta Lanteri, Dellepiane Elvira Rawson, had unsuccessfully claimed the recognition of political rights for women. In general, the dominant male culture considered a lack of femininity which a woman comment policy. María Estela Martínez de Perón, was the first woman to reach the Presidency of the nation of Argentina, and assumed the position of President after the death of her spouse, President Juan Domingo Perón. So did Kristina Kirchner of Argentina. Alone these two women would have never been presidents.
Laura Chinchilla is the first President in the history of Costa Rica, Michelle Bachelet Jeria was President of the Republic of Chile from 2006 to 2010, Mireya Elisa Moscoso Rodríguez, in 1999 won the presidential elections in Panama. Janet Jagan Rosemberg became first woman President in the history of Guyana. Rosalía Arteaga Serrano was the first woman in the history of Ecuador in the positions of President and Vice President. Violeta Barrios Chamorra was President of Nicaragua and Lidia Gueiler Tejada was interim President of Bolivia. And not to forget Dilma Roussef who was the first female president of Brazil, and who was forced to resign amid a lot of machismo arguments. (see detailed CVs of these women, in Spanish, under http://www.adnpolitico.com/2012/2012/02/06/las-presidentas-de-america-latina)
Finally, Rigoberta Menchú Tum should not be forgotten. She has become a figure in indigenous political parties and ran for President of Guatemala in 2007 and 2011 and has dedicated her life to publicizing the rights of Guatemala’s indigenous feminists during and after the Guatemalan Civil War (1960–1996), and to promoting indigenous rights in the country.
Economic Power
Women are even less present in positions of economic power. They represent 9 per cent of members of the boards of central banks, 15 per cent of members of the governing bodies of trade-unions and 10 per cent of members of the governing bodies of employers’ organisations. Women in the boards of companies registered on the stock exchange are less than 15 per cent. Ukraine, however, stands out again as the only Eastern Partnership country with two women Presidents and two women Vice-Presidents in two of its organisations representing workers.
In a legislation, executive political institutions, political parties, public administration we need not violence and harassment against women remains insufficient. Women in power roles in leadership is very important for Action for Equality Development and Peace.
Our object is a better the change developments and measures in women’s and men’s participation in power structures, in the single, lower houses of the national, federal Parliaments; promote a balanced participation in political elections (policy). As well as in the local assemblies. There is also a need to change women’s representation in Central Banks, economic ministries, employers’ confederations, labor unions (see as an example for other regions of the world: Women in power and decision-making n Eastern Partnership countries, on page 64 of European Unon Foreign Affairs Journal 2/2016: http://www.libertas-institut.com/wp-content/uploads/2016/06/EUFAJ-2-2016.pdf).
Carmen Aguilera García

Women in power -the case of latin america 

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Fragen zum Außenministerium zu Flucht und Rassismus, die fragen waren am herr Kurz gesandt und es waren weitergeleitet zu Dr. Hannes Schreiber (Gesandter, Leiter der Abteilung IV.2) Reise- und Grenzverkehr; Aufenthaltswesen; Bekämpfung des Menschenhandels; Flüchtlings- und Wanderungswesen

Sebastian Kurz (* 27. August 1986 in Wien) ist ein österreichischer Politiker der ÖVP. Er ist seit 2009 Bundesobmann der Jungen Volkspartei und seit 2015 Vorsitzender der Politischen Akademie der ÖVP. 2010/11 war er Mitglied des Wiener Gemeinderats und Landtags und 2013 Abgeordneter zum Nationalrat. Von 2011 bis 2013 war er Staatssekretär für Integration. Seit 2013 ist er Bundesminister für Europa, Integration und Äußeres, zunächst in der Bundesregierung Faymann II und seit 2016 in der Bundesregierung Kern, einer Koalition von SPÖ und ÖVP. Seit Jänner 2017 hat Kurz den Vorsitz der OSZE inne.

Carmen Aguilera: Herr Kurz,  was denken Sie als Politiker über den Rassismus von der Lehrerin für Asylkindern, Auswandererkindern oder weil sie schwarze Hautfarbe haben, die unsere Schulen besuchen in Österreich und Deutschland? Eine Lehrerin hat ein Kind bestraft, nur weil das Kind Migrationshintergrund hat? Wo sind das Recht für diese Kinder?

Carmen Aguilera: Herr kurz, welche ist ihre Meinung über die aktuelle Ziffer von IOM (“ International Organisation für Migration „), dass bis Juni 2016 mehr als 3,600 Flüchtlingen ins Mittelmeer gestorben sind?

Carmen Aguilera: Herr Kurz, was denken sie über die Flüchtlingsfrauen, die von Polizisten an der Grenze laut Amnesty International von Mazedonien, Türkei und Deutschland vergewaltigt worden sind? Welche Alternativen haben sie für diese Frauen?

Carmen Aguilera: Herr Kurz, was denken sie über die Flüchtlingsfrauen, die von Polizisten an der Grenze laut Amnesty International von Mazedonien, Türkei und Deutschland vergewaltigt worden sind? Welche Alternativen haben sie für diese Frauen?

Carmen Aguilera: Herr Kurz, ich habe einen 7 jährigen Sohn, der mich gefragt hat, warum die Kinder im Mediterranen gestorben sind? Mein Sohn hat im Radio gehört, dass die Kinder bei der Überfahrt gestorben sind? Welche Antwort können sie einen 7 jährigen Kind geben als Politiker? Sie wissen, dass die Kindern unseren Zukunft sind.

 

Bundesminister für Europa, Integration und Äußeres„,

GZ. BMEIA-AT.4.15.10/0410-IV.2c/2016                                     Wien, am 12. Oktober 2016

 

Sehr geehrte Frau Aguilera Garcia! Als Leiter der für Ihre Eingabe zuständigen Abteilung des Bundesministeriums für Europa, Integration und Äußeres (BMEIA) darf ich Ihnen zu Ihrem an Herrn Bundesminister Kurz gerichtetes Mail vom 1. August Folgendes antworten. Ich möchte eingangs bemerken, dass im BMEIA zur Zeit zahlreiche Anfragen, Kommentare und Vorschläge von besorgten Bürgerinnen und Bürgern einlangen, die als wertvolle Beiträge zum derzeit sowohl in Österreich als auch auf europäischer Ebene laufenden Diskussionsprozess Beachtung finden und selbstverständlich geprüft werden. Seit Mitte letzten Jahres gehörte Österreich in besonderem Ausmaß zu jenen EU-Staaten, die die Hauptlast der Flucht- und Migrationsbewegungen aus den Krisenregionen tragen. Um Österreich nicht über das Zumutbare hinaus zu belasten, war es erforderlich, Sofortmaßnahmen zu setzen, um einen unbegrenzten Zustrom von Flüchtlingen und Migranten zu verhindern. Es galt dafür zu sorgen, dass die Belastungen für das Asyl- und Integrationssystem ein für den Sozialstaat tragfähiges Ausmaß nicht übersteigen und die Sicherheit der BürgerInnen unseres Landes weiterhin gewährleistet werden kann. Deshalb wurden seit der Jahreswende die bereits Mitte September 2015 vorübergehend wiedereingeführten Binnengrenzkontrollen zu unseren Nachbarstaaten schrittweise intensiviert und eine Reihe begleitender Maßnahmen ergriffen, auf die sich Bund, Länder und Gemeinden auf einem Asylgipfel am 20. Jänner d.J. geeinigt haben. Dazu gehören neben der Bereitstellung zusätzlicher Ressourcen für das Asylsystem, den Grenzschutz und die Integration von Flüchtlingen v.a. die Festlegung einer als Richtwert dienenden Obergrenze zur Aufnahme von AsylwerberInnen, die Forcierung der freiwilligen Ausreise und zwangsweisen Außerlandesbringung nicht-schutzbedürftiger Personen sowie rechtliche Anpassungen, die die Effizienz der drastisch gestiegenen Asylverfahren erhöhen und den Familiennachzug von Asylberechtigten und subsidiär Schutzberechtigten an strengere Vorgaben binden. Für die österreichische Bundesregierung gilt es, den Herausforderungen, die sich aus dem drastisch gestiegenen Zustrom von Menschen aus Krisenregionen ergeben, so zu begegnen, dass unser Land sowohl seinen rechtlichen und humanitären Verpflichtungen, Flüchtlingen Schutz und Aufnahme zu gewähren, weiterhin nachkommen als auch die innere Sicherheit sowie die rechts- und sozialstaatlichen Errungenschaften weiterhin aufrecht erhalten kann. Dabei ist darauf zu achten, dass die ergriffenen Maßnahmen im Einklang mit der Bundesverfassung, dem geltenden Recht der Europäischen Union und völkerrechtlichen Verpflichtungen, wie insbesondere der Europäischen Menschenrechts- und der Genfer Flüchtlingskonvention, stehen. Gleichzeitig ist sich die österreichische Bundesregierung bewusst, dass die Herausforderungen der Migrations- und Flüchtlingskrise nur durch gemeinsame europäische Strategien und verstärkte internationale Zusammenarbeit bewältigt werden können. In der ersten Hälfte dieses Jahres konnte durch die von Österreich forcierte enge Kooperation mit den Staaten des Westbalkans die Praxis des unkontrollierten Durchwinkens von Flüchtlingen und MigrantInnen entlang der Westbalkanroute gestoppt werden, was zu einem erheblichen Rückgang des Migrationsdrucks auf Österreichs Südgrenzen führte. Außerdem führte die von der EU mit der Türkei am 18. März d.J. abgeschlossene Vereinbarung dazu, dass die lebensbedrohenden Überfahrten über die Ägäis stark abnahmen. Wesentlicher Kern dieser Vereinbarung ist, dass alle illegal in Griechenland ankommenden MigrantInnen in die Türkei rückgeführt werden, soweit diese für betroffene AsylwerberInnen nach rascher individueller Prüfung als sicherer Drittstaat angesehen wird. Im Gegenzug dafür erhält die Türkei starke Unterstützung für den Flüchtlingsschutz in ihrem Land. Außerdem nimmt die EU unzweifelhaft schutzbedürftige syrische Flüchtlinge, in begrenztem Ausmaß und fair verteilt auf die Mitgliedstaaten, direkt aus der Türkei auf. Flüchtlingen und schutzbedürftigen Menschen sowie Menschen in Seenot muss geholfen werden. Österreich tritt aber dafür ein, dass Hilfe aus Seenot und Schutzgewährung mittelfristig entkoppelt werden. Das heißt auch, dass bei einer Seerettung an der EUAußengrenze Alternativen zu einer Schutzgewährung innerhalb Europas eröffnet werden sollten und die Aufnahme von Schutzbedürftigen in Europa durch kontrolliertes, unter den EU-Mitgliedstaaten fair aufgeteiltes Resettlement aus Drittstaaten erfolgen sollte. Österreich setzt sich auf EU-Ebene nachdrücklich dafür ein, dass die Vorschläge für einen verbesserten Schutz der EU-Außengrenze, für ein stärker vereinheitlichtes europäisches Asyl- und Resettlement-System und für eine effektivere Durchsetzung der Rückkehrverpflichtung von illegal eingereisten Migranten ohne Schutzberechtigung rasch umgesetzt werden. Betreffend Iihre Fragen zu menschenrechtlichen Themen kann ich Ihnen versichern, dass es in Österreich einen umfassenden gesetzlichen Rahmen zum Schutz vor Diskriminierung gibt. Die Gesetzgebung und die Verwaltung haben jede Unterscheidung aus dem alleinigen Grund der Rasse, der Hautfarbe, der Abstammung oder der nationalen oder ethnischen Herkunft zu unterlassen, dies ist im Bundesverfassungsgesetz betreffend das Verbot rassistischer Diskriminierung verankert. Österreich verfügt über mehrere Antidiskriminierungseinrichtungen, z.B. die Gleichbehandlungsanwaltschaft. Diese bieten Betroffenen von rassistischen Vorfällen Unterstützung. Im BMEIA ist außerdem eine Hotline gegen Diskriminierung und Intoleranz eingerichtet (050 11 50 4242). Selbstverständlich ist es auch Lehrerinnen und Lehrern untersagt, Kinder aus rassistischen Gründen zu bestrafen. Beleidigende Äußerungen gegenüber SchülerInnen sind verboten, ein solcher Verstoß gegen das Schulunterrichtsgesetz kann im Rahmen eines Disziplinarverfahrens geahndet werden. Das Eintreten für Geschlechtergleichstellung und Frauenrechte sind Schwerpunkte der österreichischen Außenpolitik und Entwicklungszusammenarbeit: So leistet Österreich auch durch Trainingskurse zum Schutz von Zivilisten in bewaffneten Konflikten einen konkreten Beitrag im Kampf gegen sexuelle Gewalt in Konflikten. Österreich ist sich der spezifisch schutzwürdigen Situation von Frauen auf der Flucht bewusst. Im Rahmen des Europarates trug Österreich führend zur Ausarbeitung des Übereinkommens zur Verhütung und Bekämpfung von Gewalt gegen Frauen und häuslicher Gewalt (sog. Istanbul Konvention) bei und hat dieses am 14. November 2013 auch als einer der ersten Staaten ratifiziert. Die Istanbul Konvention weist auf die Notwendigkeit von besonderen Schutzmaßnahmen für Frauen und Mädchen auf der Flucht hin und ist das erste rechtsverbindliche Instrument, das Staaten verpflichtet, gegen gender-spezifische und häusliche Gewalt aufzutreten. Ich hoffe, dass diese Erläuterungen Antworten auf Ihre Fragen geben.

Vielen Dank Minister Sebastian Kurz  und an der Herr Hannes Schreiber zuständig für der  Abteilung IV.2 in Österreich.

Carmen Aguilera García

Das Österreicher Außenministerium, in der Flucht- und Migrationsbewegungen aus den Krisenregionen

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